Skargi i wnioski
Podstawa prawna:
Zasady przyjmowania, rozpatrywania i załatwiania skarg i wniosków regulują przepisy :
1. Kodeks Postępowania Administracyjnego Dział VIII Skargi i wnioski Art 221-259,
2. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002 roku w sprawie organizacji, przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków (Dz.U.Nr 5 poz. 46), oraz przepisy Zarządzenie nr 183/2015/ Burmistrza Miasta Malborka dnia 16.11.2015 r. w sprawie trybu organizacji przyjmowania, rozpatrywania załatwiania skarg, wniosków i petycji w Urzędzie Miasta Malborka.
Skargi i wnioski mogą być wnoszone: pisemnie, faxem, pocztą elektroniczną, ustnie do protokołu.
Do przyjmowania skarg i wniosków do protokołu zobowiązani są pracownicy Biura Obsługi Interesanta Urzędu Miasta Malborka oraz Sekretariat Burmistrza w godzinach urzędowania.
Interesantów w sprawach skarg i wniosków przyjmują:
- Burmistrz Miasta Malborka, w każdą środę od godz. 7:30 do 16:30, w uzasadnionych przypadkach Burmistrz może przyjmować interesantów w sprawach skarg i wniosków od poniedziałku do piątku w godzinach urzędowania, po uprzednim umówieniu interesanta.
- Naczelnicy Wydziałów od poniedziałku do piątku w godzinach urzędowania.
Spotkanie z Burmistrzem Miasta Malborka, jego zastępcą poprzedza sporządzenie protokołu przyjęcia skargi, wniosku, interwencji przez pracownika sekretariatu (pl. Słowiański 5, I piętro, p. 115, tel. 55 629 04 00 wew.112 lub 55 647 33 23 , fax 55 647 22 24 w godzinach urzędowania). Protokół zawiera dane osobowe wnoszącego skargę, wniosek, interwencję i opis przedmiotu sprawy.
Kolejność przyjęć interesantów ustala Sekretariat Burmistrza, wyznacza datę i godzinę przyjęcia.
Załatwianie skarg i wniosków:
Skargę lub wniosek adresowane do właściwego organu i przesłane w odpisie do Burmistrza Miasta Malborka lub Urzędu Miasta Malborka załatwia w ramach swojej właściwości organ, do którego były adresowane.
Jeżeli Burmistrz Miasta Malborka nie jest właściwy do rozpatrzenia wniesionej skargi lub wniosku, niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie siedmiu dni, przekazuje skargę lub wniosek właściwemu organowi, zawiadamiając o tym wnoszącego albo wskazuje właściwy organ.
Skargi i wnioski, które nie zawierają imienia i nazwiska (nazwy) oraz adresu wnoszącego pozostawia się bez rozpoznania.
Skargi i wnioski załatwiane są niezwłocznie, nie później jednak niż w ciągu miesiąca.
W razie niezałatwienia sprawy w terminie jednego miesiąca informuje się wnoszącego o przyczynie niedotrzymania przepisanego terminu i wskazuje nowy termin załatwienia sprawy.
O sposobie załatwienia skargi lub wniosku zawiadamia się wnoszącego.
Opłaty:
Skargi i wnioski w rozumieniu przepisów Kodeksu Postępowania Administracyjnego nie podlegają opłacie skarbowej
Petycje
Podstawa prawna:
Zasady przyjmowania, rozpatrywania i załatwiania petycji regulują przepisy ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. (Dz. U. poz. 1195) - wchodzi w życie 6 września 2015 r.
Petycje składa się w formie pisemnej albo za pomocą środków komunikacji elektronicznej.
W Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Miasta Malborka niezwłocznie zamieszcza się informację zawierającą odwzorowanie cyfrowe petycji, datę jej złożenia, jeśli podmiot wnoszący wyrazi na to zgodę można podać również imię i nazwisko albo nazwę wnoszącego lub podmiotu, w imieniu którego petycja jest składana.
Powyższa informacja jest aktualizowana o dane dotyczące przebiegu postępowania.
Załatwianie petycji:
Burmistrz Miasta Malborka załatwia petycje w ramach swojej właściwości. Jeżeli Burmistrz Miasta Malborka nie jest właściwy do rozpatrzenia wniesionej petycji, przesyła ją niezwłocznie, jednak nie później niż w terminie trzydziestu dni, właściwemu organowi zawiadamiając o tym wnoszącego petycję.
Jeżeli petycja nie spełnia wymogów określonych w przepisach ustawy (np. brak oznaczenia podmiotu, miejsca zamieszkania, siedziby podmiotu, adresu do korespondencji), pozostawia się ją bez rozpatrzenia.
Petycja powinna być załatwiona bez zbędnej zwłoki, jednak nie później niż w terminie trzech miesięcy.
Jeżeli w ciągu jednego miesiąca od otrzymania petycji składane są dalsze petycje dotyczące tej samej sprawy, Burmistrz Miasta Malborka może zarządzić łączne rozpatrywanie petycji (petycja wielokrotna).
W przypadku zarządzenia łącznego rozpatrzenia petycji, w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Miasta Malborka ogłasza się okres oczekiwania na dalsze petycje, nie dłuższy niż dwa miesiące.
Burmistrz Miasta Malborka zawiadamia podmiot wnoszący petycję o sposobie jej załatwienia w formie pisemnej lub za pomocą środków komunikacji elektronicznej. W przypadku petycji wielokrotnej, Burmistrz Miasta Malborka ogłasza w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Miasta Malborka sposób jej załatwienia. Ogłoszenie zastępuje zawiadomienie.
Opłaty:
Złożenie petycji nie podlega opłacie skarbowej.