Logo strony. Herb Malborka z napisem Urząd Miasta Malbork
Powróć do: Edukacja

Rekrutacja do klas pierwszych szkół podstawowych

KRYTERIA  -  TERMINY 

 Zasady rekrutacji dzieci do klas pierwszych szkół podstawowych na rok szkolny 2025/2026 

Rekrutacja dzieci do klas pierwszych szkół podstawowych, dla których organem prowadzącym jest Miasto Malbork, przeprowadzana jest przy wsparciu elektronicznego systemu naboru, który zapewnia obiektywny i całkowicie bezpieczny nabór oraz daje możliwość optymalnego planowania sieci szkół podstawowych. 

Rekrutacja rozpocznie się 4 marca 2025 r. o godzinie 9.00 i będzie odbywać się poprzez stronę internetową https://naborsp-kandydat.vulcan.net.pl/malbork 

Przed 4 marca 2025 r. nie będzie można zalogować się do powyższego systemu. 

INFORMACJE OGÓLNE 

• Obowiązek szkolny dziecka rozpoczyna się z początkiem roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 7 lat oraz trwa do ukończenia szkoły podstawowej, nie dłużej niż do ukończenia 18-go roku życia. Każde dziecko ma zagwarantowane przez Miasto Malbork miejsce w obwodowej szkole podstawowej, gwarantującej bliską odległość oraz bezpieczne dojście dziecka z domu do szkoły. 

Rodzice mogą ubiegać się o przyjęcie dziecka do szkoły spoza obwodu, jeżeli dana publiczna szkoła podstawowa dysponuje wolnymi miejscami, co oznacza wzięcie udziału w postępowaniu rekrutacyjnym do szkoły spoza obwodu. Jeżeli kandydat zamieszkały w Malborku nie zakwalifikuje się do szkoły spoza obwodu zostanie przyjęty do szkoły obwodowej. System rekrutacji elektronicznej automatycznie przydzieli takiego kandydata do szkoły obwodowej. 

• Do klas pierwszych szkół podstawowych na rok szkolny 2025/2026 przyjmowane są:
- dzieci 7-letnie (rocznik 2018) objęte obowiązkiem szkolnym;
- dzieci 6-letnie (rocznik 2019) na wniosek rodziców, jeżeli dziecko korzysta z wychowania  przedszkolnego w roku szkolnym 2024/2025. W przypadku, gdy dziecko w bieżącym roku szkolnym nie korzysta z wychowania przedszkolnego, do podjęcia nauki w klasie pierwszej potrzebna jest opinia poradni psychologiczno-pedagogicznej o możliwości rozpoczęcia nauki w szkole podstawowej. 

Wniosek o przyjęcie dziecka 6-letniego do klasy pierwszej należy złożyć wraz ze zgłoszeniem (szkoła obwodowa) lub wnioskiem rekrutacyjnym (szkoła spoza obwodu). 

• Kontynuacja nauki w klasie pierwszej w roku szkolnym 2025/2026 ze wskazania Burmistrza Miasta Malborka 

Dziecko, któremu Burmistrz Miasta Malborka wskazał (rodzic otrzymał pismo ze wskazaniem miejsca, zgodnie z art. 130 ust. 6 ustawy Prawo oświatowe), jako miejsce realizacji obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego w roku szkolnym 2024/2025 oddział przedszkolny w szkole podstawowej innej niż szkoła, w obwodzie której dziecko mieszka, na wniosek rodziców, jest przyjmowane do klasy pierwszej tej szkoły podstawowej bez przeprowadzenia postępowania rekrutacyjnego (rodzice nie dokonują rejestracji w elektronicznym systemie rekrutacji). Wniosek o kontynuowanie edukacji w klasie pierwszej należy złożyć w formie papierowej w szkole, do której dziecko obecnie uczęszcza w terminie do 3 marca 2025 r.. 

Jeżeli dziecko spoza obwodu danej publicznej szkoły podstawowej zostało przyjęte do oddziału przedszkolnego bez ww. wskazania, do klasy pierwszej tej szkoły podstawowej może być przyjęte po przeprowadzeniu postępowania rekrutacyjnego - art. 133 ust. 2 ustawy Prawo oświatowe. 

ZASADY PRZYJĘĆ 

• Zasady prowadzenia postępowania rekrutacyjnego do klas pierwszych szkół podstawowych na rok szkolny 2025/2026 zostały przygotowane w oparciu o zapisy ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (tj. Dz. U. z 2024 r., poz. 737). 

• Postępowanie rekrutacyjne prowadzi komisja rekrutacyjna powołana przez dyrektora szkoły. 

• Postępowanie rekrutacyjne do klas pierwszych szkół podstawowych prowadzone jest w terminach określonych w załączniku do zarządzenia nr 24/2025 Burmistrza Miasta Malborka z dnia 30 stycznia 2025 r. w sprawie określenia terminów przeprowadzania postępowania rekrutacyjnego i postępowania uzupełniającego, w tym terminów składania dokumentów, na rok szkolny 2025/2026 do klas pierwszych szkół podstawowych prowadzonych przez Miasto Malbork dla kandydatów zamieszkałych poza obwodem szkoły podstawowej. 

• Przydział dzieci do oddziałów nastąpi po zakończeniu postępowania rekrutacyjnego. 

Organizacja oddziałów zostanie przedstawiona rodzicom na spotkaniu zorganizowanym przez dyrektora szkoły w terminie, o którym rodzice dzieci przyjętych zostaną poinformowani. 

1. Etap wstępny – informator 

Od 3 marca 2025 r. na stronie internetowej dla rodziców dostępna będzie oferta szkół podstawowych prowadzonych przez Miasto Malbork (dane teleadresowe, oferta edukacyjna, opis placówki). 

Obwody szkół określa: 

Uchwała Nr XI/100/2019 Rady Miasta Malborka z dnia 17 czerwca 2019 r. w sprawie ustalenia planu sieci publicznych szkół podstawowych prowadzonych przez Miasto Malbork oraz określenia granic ich obwodów 

Uchwała Nr XLIX/410/2022 Rady Miasta Malborka z dnia 8 września 2022 r. zmieniająca uchwałę nr XI/100/2019 w sprawie ustalenia planu sieci publicznych szkół podstawowych prowadzonych przez Miasto Malbork oraz określenia granic ich obwodów 

Uchwała Nr LVIII/454/2023 Rady Miasta Malborka z dnia 9 lutego 2023 r. zmieniająca uchwałę nr XI/100/2019 w sprawie ustalenia planu sieci publicznych szkół podstawowych prowadzonych przez Miasto Malbork oraz określenia granic ich obwodów 

Uchwała Nr IX/86/2024 Rady Miasta Malborka z dnia 27 listopada 2024 r. zmieniająca uchwałę w sprawie ustalenia planu sieci publicznych szkół podstawowych prowadzonych przez Miasto Malbork oraz określenia granic ich obwodów 

Wykaz obwodów szkół podstawowych jest dostępny na stronie internetowej Urzędu Miasta Malborka https://urzad.malbork.pl/ w zakładce Edukacja. 

2. Zgłoszenie dziecka do szkoły obwodowej 

Rodzice potwierdzają wolę nauki dziecka w szkole obwodowej w terminie do 3 marca 2025 r. poprzez przekazanie podpisanego zgłoszenia do szkoły obwodowej. Do zgłoszenia dołącza się oświadczenie o miejscu zamieszkania rodziców kandydata i kandydata. Oświadczenie składa się pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń (zgodnie z art. 151 ust. 2 i 3 ustawy Prawo oświatowe). 

Rodzice mogą też potwierdzić wolę nauki dziecka w szkole obwodowej od 4 marca 2025 r. od godz. 9.00 do 18 marca 2025 r. do godz. 15.00 wypełniając Zgłoszenie elektronicznie na stronie internetowej dedykowanej rodzicom: https://naborspkandydat.vulcan.net.pl/malbork 

Drukują, podpisują zgłoszenie i przekazują do szkoły obwodowej. W zgłoszeniu zawarte jest oświadczenie o miejscu zamieszkania rodziców kandydata i kandydata, które składa się pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń (zgodnie z art. 151 ust. 2 i 3 ustawy Prawo oświatowe). 

Złożenie zgłoszenia w szkole obwodowej jest równoznaczne z przyjęciem dziecka do szkoły. W tym momencie procedura zgłoszenia dziecka do szkoły obwodowej jest zakończona. 

3. Udział w postępowaniu rekrutacyjnym kandydatów do szkoły spoza obwodu 

Kandydaci zamieszkali poza obwodem szkoły podstawowej mogą być przyjęci do klasy pierwszej po przeprowadzeniu postępowania rekrutacyjnego, jeżeli dana publiczna szkoła podstawowa dysponuje wolnymi miejscami. 

Postępowanie rekrutacyjne na wolne miejsca prowadzi się na wniosek rodziców dziecka. 

Rekrutacja elektroniczna do klas pierwszych szkół podstawowych odbywa się przez stronę internetową https://naborsp-kandydat.vulcan.net.pl/malbork 

We wniosku o przyjęcie rodzice deklarują wybór maksymalnie trzech szkół spoza obwodu w porządku od najbardziej do najmniej preferowanej. Szkoła wskazana jako pierwsza będzie nazywana szkołą pierwszego wyboru. 

O przyjęciu dziecka do klasy pierwszej szkoły podstawowej nie decyduje kolejność zgłoszeń. 

Rodzice w terminie od 4 marca 2025 r. od godz. 9.00 do 18 marca 2025 r. do godz. 15.00:
a) wypełniają Wniosek o przyjęcie dziecka w elektronicznym systemie naboru, drukują wypełniony wniosek i po podpisaniu, składają go wraz z załącznikami w szkole pierwszego wyboru;
b) w przypadku braku możliwości korzystania z komputera z dostępem do Internetu rodzice pobierają wniosek w dowolnej szkole, wypełniają go odręcznie i po podpisaniu składają go wraz z załącznikami w szkole pierwszego wyboru. Informacje zawarte we wniosku wprowadza do systemu informatycznego dyrektor szkoły. 

Podpisy obojga rodziców dziecka są potwierdzeniem zgodności informacji zawartych we Wniosku ze stanem faktycznym i są bezwzględnie wymagane!!! 

Po złożeniu Wniosku rekrutacyjnego od dnia 18 marca 2025 r. od godz. 15.00 konta w systemie rekrutacji elektronicznej nie będą dostępne dla rodziców, z wyjątkiem terminów w których ogłaszane są listy kandydatów zakwalifikowanych i kandydatów niezakwalifikowanych tj. 4 kwietnia 2025 r. do godz. 13.00 oraz kandydatów przyjętych i kandydatów nieprzyjętych tj. 15 kwietnia 2025 r. do godz. 13.00. 

Kryteria naboru do klas pierwszych szkół podstawowych, dla których organem prowadzącym jest Miasto Malbork, dla kandydatów zamieszkałych poza obwodem szkoły podstawowej 

Postępowanie rekrutacyjne prowadzone jest w oparciu o kryteria określone w uchwale nr XXVII/240/2020 Rady Miasta Malborka z dnia 29 grudnia 2020 r. w sprawie określenia kryteriów obowiązujących w postępowaniu rekrutacyjnym do klas pierwszych szkół podstawowych, dla których organem prowadzącym jest Miasto Malbork, dla kandydatów zamieszkałych poza obwodem danej szkoły podstawowej, liczby punktów za każde z tych kryteriów oraz dokumentów niezbędnych do ich potwierdzenia. 

Kryteria określone przez organ prowadzący:
- zamieszkanie kandydata na terenie Miasta Malborka – 8 pkt;
- kandydat, który w roku szkolnym poprzedzającym rok rozpoczęcia nauki w klasie pierwszej, spełniał obowiązek rocznego przygotowania przedszkolnego w przedszkolu, z którym szkoła tworzy zespół placówek oświatowych lub w oddziale przedszkolnym w  szkole, do której ubiega się o przyjęcie – 6 pkt;
- rodzeństwo kandydata realizuje obowiązek szkolny w szkole lub wychowanie przedszkolne w przedszkolu, z którym szkoła tworzy zespół placówek oświatowych, lub obowiązek rocznego przygotowania przedszkolnego w oddziale przedszkolnym w szkole, do której kandydat ubiega się o przyjęcie – 5 pkt;
- miejsce pracy co najmniej jednego z rodziców kandydata znajduje się w obwodzie szkoły podstawowej, do której składany jest wniosek o przyjęcie – 4 pkt;
- członkowie rodziny kandydata wspomagający rodziców w opiece nad kandydatem w czasie kiedy rodzice pracują zawodowo/uczą się w systemie dziennym, mieszkają w obwodzie szkoły podstawowej, do której składany jest wniosek – 2 pkt. 

Dokumenty potwierdzające spełnianie kryteriów określonych przez organ prowadzący:
- oświadczenie rodzica o miejscu zamieszkania kandydata i rodziców kandydata;
- oświadczenie rodzica o miejscu realizacji rocznego obowiązkowego przygotowania przedszkolnego przez kandydata;
- oświadczenie rodzica o realizacji przez rodzeństwo kandydata obowiązku szkolnego w szkole lub wychowania przedszkolnego w przedszkolu, z którym szkoła tworzy zespół placówek oświatowych, lub obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego w oddziale przedszkolnym w szkole, do której kandydat ubiega się o przyjęcie;
- oświadczenie rodzica o zatrudnieniu lub prowadzeniu działalności gospodarczej/rolniczej w obwodzie szkoły podstawowej, do której składany jest wniosek o przyjęcie;
- oświadczenie rodzica, że członkowie rodziny kandydata wspomagający rodziców w opiece nad kandydatem w czasie kiedy rodzice pracują zawodowo/uczą się w systemie dziennym, zamieszkują w obwodzie szkoły podstawowej, do której składany jest wniosek o przyjęcie. 

Oświadczenia składa się pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń. Składający oświadczenie jest obowiązany do zawarcia w nim klauzuli następującej treści: „Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia” (art. 150 ust. 6 ustawy Prawo oświatowe). 

Przewodniczący komisji rekrutacyjnej może podjąć działania mające na celu potwierdzenie okoliczności zawartych w oświadczeniach. W przypadku nieprzedłożenia dokumentów potwierdzających spełnienie kryteriów oraz w sytuacji braku potwierdzenia okoliczności zawartych w oświadczeniu, komisja rekrutacyjna rozpatrując wniosek, nie uwzględnia danego kryterium. 

Wzory dokumentów obowiązujące w postępowaniu rekrutacyjnym dostępne są w szkołach, na stronie elektronicznej rekrutacji do klas pierwszych szkół podstawowych dla rodziców, a także na stronie Urzędu Miasta Malborka https://urzad.malbork.pl/. 

Za sprawdzenie i potwierdzenie zgodności informacji zawartych w papierowym wniosku z danymi wprowadzonymi przez rodziców do systemu informatycznego oraz wydanie rodzicom potwierdzenia przyjęcia wniosku odpowiedzialny jest dyrektor lub upoważniony pracownik szkoły pierwszego wyboru. 

4. Sprawdzenie listy kandydatów zakwalifikowanych do szkoły 

W dniu 4 kwietnia 2025 r. do godziny 13.00 zostaną podane do publicznej wiadomości wyniki postępowania rekrutacyjnego w formie listy kandydatów zakwalifikowanych i kandydatów niezakwalifikowanych do danej szkoły. 

Wyniki rodzic może sprawdzić na dwa sposoby: 

• w placówce pierwszego wyboru - lista kandydatów zakwalifikowanych i kandydatów niezakwalifikowanych; 

• logując się w systemie rekrutacji elektronicznej. 

5. Potwierdzenie przez rodzica woli przyjęcia kandydata do szkoły 

Kandydat z listy zakwalifikowanych do danej szkoły zostaje przyjęty do tej szkoły, jeżeli rodzic w terminie od 4 kwietnia 2025 r. od godz. 13.00 do 11 kwietnia 2025 r. do godz. 15.00 

potwierdzi wolę przyjęcia kandydata, przekazując do szkoły Poświadczenie woli przyjęcia dziecka. Jest to konieczne, aby zakończyć proces rekrutacji kandydata. 

Brak potwierdzenia woli przez rodzica oznacza wykreślenie dziecka z listy zakwalifikowanych i utratę miejsca w szkole. 

6. Sprawdzenie listy kandydatów przyjętych do szkoły 

W dniu 15 kwietnia 2025 r. do godz. 13.00 komisja rekrutacyjna podaje do publicznej wiadomości listę kandydatów przyjętych i kandydatów nieprzyjętych do danej szkoły. Listy zawierają imiona i nazwiska kandydatów uszeregowane w kolejności alfabetycznej oraz najniższą liczbę punktów, która uprawniała do przyjęcia. 

Wyniki rodzic może sprawdzić na dwa sposoby: 

• w szkole do której kandydat został zakwalifikowany lub 

• logując się w systemie rekrutacji elektronicznej. 

7. Procedura odwoławcza 

Rodzicom kandydatów nieprzyjętych do klas pierwszych szkół podstawowych przysługuje prawo do: 

• Wystąpienia do komisji rekrutacyjnej z wnioskiem o sporządzenie uzasadnienia odmowy przyjęcia kandydata do publicznej szkoły w terminie 3 dni od dnia podania do publicznej wiadomości listy kandydatów przyjętych i kandydatów nieprzyjętych.  Uzasadnienie sporządza się w terminie 3 dni od dnia wystąpienia przez rodzica kandydata z wnioskiem. Uzasadnienie zawiera przyczyny odmowy przyjęcia, w tym najniższą liczbę punktów, która uprawniała do przyjęcia, oraz liczbę punktów, którą kandydat uzyskał w postępowaniu rekrutacyjnym. 

• W terminie 3 dni od dnia otrzymania uzasadnienia rodzice kandydata mogą wnieść do dyrektora publicznej szkoły odwołanie od rozstrzygnięcia komisji rekrutacyjnej. Dyrektor publicznej szkoły rozpatruje odwołanie od rozstrzygnięcia komisji rekrutacyjnej w terminie 3 dni od dnia otrzymania odwołania. 

• Na rozstrzygnięcie dyrektora publicznej szkoły służy skarga do sądu administracyjnego. 

8. Postępowanie uzupełniające 

Rodzice, których dzieci nie zostały przyjęte do klas pierwszych szkół podstawowych, mogą przystąpić do rekrutacji uzupełniającej, która będzie prowadzona tylko w przypadku wolnych miejsc, również przy wsparciu systemu elektronicznego. 

Rekrutacja uzupełniająca rozpocznie się 19 maja 2025 r. o godz. 9:00 zgodnie z harmonogramem. 

Podstawa prawna 

• ustawa z dnia 14 grudnia 2016 roku Prawo oświatowe (t.j. Dz. U. z 2024 r., poz. 737); 

• uchwała nr XXVII/240/2020 Rady Miasta Malborka z dnia 29 grudnia 2020 r. w sprawie określenia kryteriów obowiązujących w postępowaniu rekrutacyjnym do klas pierwszych szkół podstawowych, dla których organem prowadzącym jest Miasto Malbork, dla kandydatów zamieszkałych poza obwodem danej szkoły podstawowej, liczby punktów za każde z tych kryteriów oraz dokumentów niezbędnych do ich potwierdzenia; 

• zarządzenie nr 23/2025 Burmistrza Miasta Malborka z dnia 30 stycznia 2025 r. w sprawie określenia terminów przeprowadzania postępowania rekrutacyjnego i postępowania uzupełniającego, w tym terminów składania dokumentów, na rok szkolny 2025/2026 do klas pierwszych szkół podstawowych prowadzonych przez Miasto Malbork dla kandydatów zamieszkałych poza obwodem szkoły podstawowej.