Rekrutacja dzieci do klas I szkół podstawowych prowadzonych przez Miasto Malbork będzie przeprowadzona z wykorzystaniem elektronicznego systemu naboru, który zapewnia obiektywny i całkowicie bezpieczny nabór na wszystkich etapach postępowania oraz daje możliwość optymalnego planowania sieci szkół podstawowych.
Rekrutacja elektroniczna odbywać się będzie poprzez stronę internetową naborsp-kandydat.vulcan.net.pl/malbork
Rekrutacja do klas I szkół podstawowych rozpocznie się w dniu 5 marca 2024 r. o godzinie 9.00
W dniu 4 marca 2024 r. strona internetowa będzie dostępna wyłącznie celem zapoznania się z ofertą szkół podstawowych.
1. Informacje ogólne
Zasady przyjmowania do publicznych szkół podstawowych określone zostały w Rozdziale 6 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (tj. Dz. U. z 2023 r., poz. 900 z późn. zm.).
- Do klas I szkoły podstawowej na rok szkolny 2024/2025 przyjmowane są:
- dzieci 7-letnie (urodzone w 2017 roku),
- dzieci 6-letnie (urodzone w 2018 roku) na wniosek rodziców pod warunkiem, że w roku szkolnym 2023/2024 korzystały z wychowania przedszkolnego albo posiadają opinię o możliwości rozpoczęcia nauki w szkole podstawowej wydaną przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną.
- Do klasy I publicznej szkoły podstawowej, której ustalono obwód, przyjmuje się na podstawie zgłoszenia rodziców dzieci zamieszkałe w obwodzie danej szkoły.
Do zgłoszenia dołącza się oświadczenie o miejscu zamieszkania rodziców kandydata i kandydata. Oświadczenie składa się pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń.
Obwody szkół określa:
- Dziecko, któremu Burmistrz Miasta Malborka wskazał w roku szkolnym 2023/2024, jako miejsce realizacji obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego, oddział przedszkolny w szkole podstawowej innej niż szkoła w obwodzie której dziecko mieszka, na wniosek rodziców jest przyjmowane do klasy I tej szkoły bez przeprowadzania postępowania rekrutacyjnego. Rodzice nie logują się do elektronicznego systemu naboru, a jedynie składają wniosek o kontynuację edukacji w klasie I.
- Kandydaci zamieszkali poza obwodem szkoły, na wniosek rodziców, mogą być przyjęci do klasy I po przeprowadzeniu postępowania rekrutacyjnego, jeżeli dana publiczna szkoła podstawowa dysponuje wolnymi miejscami. W postępowaniu rekrutacyjnym są brane pod uwagę kryteria określone przez organ prowadzący.
- Postępowanie rekrutacyjne prowadzi komisja rekrutacyjna powołana przez dyrektora szkoły podstawowej.
- Postępowanie rekrutacyjne do klas I szkół podstawowych prowadzone jest w terminach określonych w załączniku do zarządzenia Nr 25/2024 Burmistrza Miasta Malborka z dnia 26 stycznia 2024 r. w sprawie określenia terminów przeprowadzania postępowania rekrutacyjnego i postępowania uzupełniającego, w tym terminów składania dokumentów, na rok szkolny 2024/2025 do klas pierwszych szkół podstawowych prowadzonych przez Miasto Malbork dla kandydatów zamieszkałych poza obwodem szkoły podstawowej.
- Przydział dzieci do oddziałów nastąpi po zakończeniu postępowania rekrutacyjnego. Organizacja oddziałów zostanie przedstawiona rodzicom na spotkaniu zorganizowanym przez dyrektora szkoły w terminie, o którym rodzice dzieci przyjętych zostaną poinformowani.
2. Prowadzenie postępowania rekrutacyjnego dla kandydatów zamieszkałych poza obwodem danej szkoły
- Rekrutacja elektroniczna do klas I szkół podstawowych odbywać się będzie przez stronę internetową naborsp-kandydat.vulcan.net.pl/malbork
- Kandydaci zamieszkali poza obwodem danej szkoły biorą udział w postępowaniu rekrutacyjnym na wolne miejsca.
- Kandydaci przyjmowani są zgodnie z kryteriami określonymi w uchwale nr XXVII/240/2020 Rady Miasta Malborka z dnia 29 grudnia 2020 r. w sprawie określenia kryteriów obowiązujących w postępowaniu rekrutacyjnym do klas pierwszych szkół podstawowych, dla których organem prowadzącym jest Miasto Malbork, dla kandydatów zamieszkałych poza obwodem danej szkoły podstawowej, liczby punktów za każde z tych kryteriów oraz dokumentów niezbędnych do ich potwierdzenia.
- Postępowanie rekrutacyjne na wolne miejsca prowadzi się na wniosek rodziców dziecka.
- We wniosku o przyjęcie rodzice wskazują maksymalnie trzy wybrane szkoły według swoich preferencji w porządku od najbardziej do najmniej preferowanej. Jeżeli rodzice wybiorą więcej niż jedną placówkę, zwiększą swoje szanse na przyjęcie dziecka do klasy I w szkole podstawowej poza obwodem szkoły podstawowej, w którym dziecko mieszka.
- O przyjęciu dziecka do klasy I szkoły podstawowej nie decyduje kolejność zgłoszeń.
- Rodzice
- wypełniają wniosek o przyjęcie dziecka w elektronicznym systemie naboru VULCAN, drukują wypełniony wniosek i po podpisaniu, składają go wraz z załącznikami w szkole pierwszego wyboru;
- w przypadku braku możliwości korzystania z komputera z dostępem do Internetu rodzice pobierają wniosek w dowolnej szkole, wypełniają go odręcznie i po podpisaniu składają go wraz z załącznikami w szkole pierwszego wyboru. Informacje zawarte we wniosku wprowadza do systemu informatycznego dyrektor szkoły.
- Podpisy obojga rodziców dziecka są potwierdzeniem zgodności informacji zawartych we wniosku ze stanem faktycznym i są bezwzględnie wymagane.
- Za sprawdzenie i potwierdzenie zgodności informacji zawartych we wniosku z danymi wprowadzonymi przez rodziców do systemu informatycznego oraz wydanie rodzicom potwierdzenia przyjęcia wniosku odpowiedzialny jest dyrektor lub upoważniony pracownik szkoły pierwszego wyboru.
- W przypadku akceptacji wniosku, odrzucenia wniosku, kwalifikacji i przyjęcia kandydata, a także akceptacji zgłoszenia obwodowego i odrzucenia zgłoszenia obwodowego rodzice będą powiadamiani mailowo oraz poprzez kontakt rodzica z placówką pierwszego wyboru lub logując się na stronie elektronicznej rekrutacji do klas I szkół podstawowych dla rodziców.
- Do wniosku o przyjęcie należy dołączyć dokumenty/oświadczenia potwierdzające spełnianie kryteriów.
- Oświadczenia składa się pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń. Składający oświadczenie jest obowiązany do zawarcia w nim klauzuli następującej treści: „Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia” (art. 150 ust. 6 ustawy Prawo oświatowe).
- Wszelkie dokumenty należy złożyć w oryginale, notarialnie poświadczonej kopii albo w postaci urzędowo poświadczonego odpisu lub wyciągu z dokumentu lub kopii poświadczonej za zgodność z oryginałem przez rodzica.
- Wzory dokumentów obowiązujące w postępowaniu rekrutacyjnym dostępne będą w poszczególnych szkołach.
- Wniosek o przyjęcie dziecka rozpatruje komisja rekrutacyjna w szkole pierwszego wyboru wskazanej we wniosku.
- Przewodniczący komisji rekrutacyjnej może:
- żądać od rodziców przedstawienia dokumentów potwierdzających okoliczności zawartych w oświadczeniach (przewodniczący wyznacza termin przedstawienia dokumentów);
- zwrócić się do burmistrza właściwego ze względu na miejsce zamieszkania kandydata o potwierdzenie okoliczności zawartych w oświadczeniach.
- Burmistrz właściwy ze względu na miejsce zamieszkania kandydata w celu potwierdzenia okoliczności zawartych w oświadczeniach:
- korzysta z informacji, które zna z urzędu,
- może wystąpić do instytucji publicznych o udzielenie informacji o okolicznościach zawartych w oświadczeniach, jeżeli instytucje te posiadają takie informacje.
- Na żądanie burmistrza właściwego ze względu na miejsce zamieszkania kandydata, instytucje publiczne i organizacje pozarządowe są obowiązane do udzielenia wyjaśnień oraz informacji co do okoliczności zawartych w oświadczeniach, jeżeli posiadają takie informacje.
- W przypadku nieprzedłożenia dokumentów potwierdzających spełnienie kryteriów oraz w sytuacji braku potwierdzenia okoliczności zawartych w oświadczeniu, komisja rekrutacyjna, rozpatrując wniosek, nie uwzględnia danego kryterium.
- Na podstawie spełnianych przez kandydata kryteriów kwalifikacyjnych komisja ustala kolejność przyjęć.
- Komisja rekrutacyjna podaje do publicznej wiadomości wyniki postępowania rekrutacyjnego, w formie listy kandydatów zakwalifikowanych i niezakwalifikowanych do przyjęcia. Wyniki rekrutacji można sprawdzić w placówce pierwszego wyboru lub logując się na stronie elektronicznej rekrutacji do klas I szkół podstawowych dla rodziców.
- Rodzice dzieci zakwalifikowanych do przyjęcia składają pisemne potwierdzenie woli zapisu w szkole, do której dziecko zostało zakwalifikowane.
- Komisja rekrutacyjna:
- przyjmuje dziecko do szkoły, jeżeli zostało zakwalifikowane do przyjęcia i rodzice potwierdzili wolę zapisu,
- podaje do publicznej wiadomości listę kandydatów przyjętych i nieprzyjętych do szkoły.
- Rodzice dzieci, które nie zostały przyjęte, mogą:
- wnioskować do komisji rekrutacyjnej o sporządzenie uzasadnienia odmowy przyjęcia dziecka do szkoły w terminie 3 dni od dnia podania do publicznej wiadomości listy dzieci przyjętych i nieprzyjętych;
- wnieść do dyrektora szkoły odwołanie od rozstrzygnięcia komisji rekrutacyjnej w terminie 3 dni od dnia otrzymania uzasadnienia;
- na rozstrzygnięcie dyrektora szkoły służy skarga do sądu administracyjnego.