Miasto Malbork od ponad trzech lat realizuje projekt rewitalizacyjny, który zmienia nie tylko przestrzeń miejską , ale także świadomość i wrażliwość społeczną mieszkańców.
Jednym z zadań wpisanych w Lokalny Program Rewitalizacji na lata 2017-2023 jest przeprowadzenie kampanii edukacyjnej dla młodzieży i mieszkańców obszaru rewitalizacji budującej poczucie bezpieczeństwa i odpowiedzialności i tożsamości. Pandemia spowodowała, że spotkania, wykłady, prelekcje przygotowane w ramach tego projektu są realizowane w formie online, a następnie rozsyłane do szkół, które przyjęły zaproszenie do projektu.
Do kolejnego nagrania zaproszenie przyjęły Pani Anna Grabowska – psycholog w Szkole Podstawowej nr w1 w Malborku i Pani Katarzyna Gostkowska-Kraczkowska specjalista psychologii uzależnień z Centrum Profilaktyki i Terapii Uzależnień w Malborku.
Dzięki uprzejmości Pana Dyrektora nagranie odbywa się w budynku Szkoły Podstawowej nr 1 na ul. Żeromskiego w Malborku, w obszarze rewitalizacji. Klasy są puste, placówka też nie tętni życiem, choć w normalnych warunkach byłaby pełna dzieci. Uczniowie powoli wracają do szkoły, a my chcielibyśmy porozmawiać o tym, jakie długofalowe skutki dla dzieci i młodzieży ma wielomiesięczna izolacja? Jak odbudować tę wspólnotę i jak powinny wyglądać pierwsze tygodnie po powrocie dzieci do szkół - czyli do normalności.? Na czym nauczyciele powinni się skupić: na uzupełnieniu braków, czy na integracji?
Prelekcja będzie także próbą znalezienia odpowiedzi na pytanie jak młodzież powinna sobie teraz poradzić z problemami pocovidowym takimi jak: zanikające więzi koleżeńskie, lęk, brak tożsamości z klasą, fonoholizm, niechęć do powrotu do szkoły. Jak najbliżsi mogą pomóc młodym ludziom w powrocie do normalności. Gdzie i jak szukać pomocy?
Wszystkie poruszane zagadnienia to efekt pytań zadanych młodzieży, nauczycielom i rodzicom, którzy stworzyli taką listy najważniejszych problemów w dobie koronowirusa z jakimi muszą się dziś zmierzyć.